Followers

Tuesday 27 October 2009

Demam Sawan

Assalamualaikum buat semua pembaca yang mengikuti blog exa nih..mudah mudahan semuanya ceria seperti biasa..mungkin belum terlambat lagi untuk exa berkongsi cerita dan pengalaman exa bersama u all semua.2 minggu lepas anak exa mikayla telah di serang demam sawan dan telah menyebabkan beliau terkena jangkitan pada paru-paru...mesti ada di antara u all semua ada yang tau dan ada yang biasa dengar tapi tak tau..betul tak...apa dia demam sawan ni...? macam mana ia boleh berlaku? ok meh exa terangkan...ini pun nasihat dari Dr Ellyza masa exa jaga mikayla kat hospital.

Selalunya orang akan berasa takut melihat seseorang anak dalam keadaan sawan.Seseorang bayi yang sawan tidak sedarkan diri,matanya selalu berpusing keatas dan seluruh badan serta kaki dan tangannya terasa keras dan seolah olah menggigil.Keadaan ini juga biasa dikenali sebagai `Tarik'. Ramai di antara ibu bapa yang telah melihat bayi mereka mengalami tarik menyatakan yang mereka fikir bayi mereka hampir putus nyawanya.

Punca sawan dikalangan kanak-kanak yang kerap sekali terdapat ialah demam panas. Adalah dianggarkan yang sekurang-kurangnya satu peratus dari kanak-kanak mengalami demam sawan.Demam sawan juga merupakan satu sebab utama bagi ramai kanak-kanak masuk wad.

Sawan biasanya berlaku pada peringkat umur tiga bulan hingga tiga tahun.Walaupun demam sawan boleh juga berlaku dikalangan mereka itu.Sawan yang berlaku dikalangan bayi-bayi yang berusia kurang dari tiga bulan lebih besar kemungkinannya disebabkan oleh punca -punca lain yang lebih serius seperti penyakit meningitis.Demam sawan biasanya belaku apabila suhu badan meningkat dengan tingginya.Sawan dikalangan bayi yang tidak ada kena mengena dengan demam merupakan sawan yang mungkin disebabkan oleh kerosakan otak dan punca punca metabolik seperti keurangan glukos atau kalsium..

Biasanya bayi-bayi yang mendapat demam sawan hanya mengalami sekali sahaja dalam seumur hidupnya.Tetapi ada juga bayi bayi yang masih terus mendapat demam sawan berkali-kali sehingga usianya tiga tahun terutamanya jika dia tidak di beri ubat ubat yang boleh mencegah sawan.

Punca Demam Sawan

kebanyakan demam sawan yang berlaku adalah di sebabkan oleh demam virus dan tanda-tanda yang didapati termasuklah selsema,batuk dan kurang minat menyusu.Tetapi ada sahaja penyakit yang boleh menaikkan suhu badan bayi-bayi atau kanak-kanak boleh membawa kepada demam sawan seperti penyakit lebam paru-paru (pneumonia)
Untuk mengelakkan sawan,suhu badan bayi -bayi dan kanak-kanak hendaklah diturunkan.Lazimnya seseorang bayi atau kanak kanak yang demam tidak berminat untuk meminum air atau susu tetapi dia mestilah digalakkan juga untuk meminum seberapa banyak yang boleh.Baju yang dipakai mestilah nipis .Baju yang agak tebal akan menaikkan lagi suhu badan .Ubat -ubatn untuk mengurangkan demam seperti panadol bolehlah di beri sementara mendapat penilaian dari doktor doktor.

Langkah langkah yang perlu di ambil apabila bayi demam sawan.

Jika demam sawan berlaku ibu bapa perlulah bertenang dan yakin bahawa keadaan ini akan berlalu selepas bebeapa minit. ibu bapa di nasihatkan untuk membaringkan bayi di sebelah badan supaya tidak mudah cecair dari mulut dan tekak masuk kedalam paru paru lalu membawa kepada penyakit` pneumonia'. Tuala yang di rendam dengan air suam boleh lah disapukan kemuka serta tubuh badan yang telah di telanjangkan. Jika demam sawan tidak reda selepas beberapa minit bayi itu hendaklah dibawa ke klinik yang berdekatan supaya sawannya di berhentikan dengan suntikan seperti valium atau paraldehye yang akan diberi oleh doktor.

Demam sawan jarang membawa maut tetapi boleh menimbulkan rasa cemas.Ia jarang membawa kesan yang buruk kepada perkembangan kanak-kanak.Sekumpulan kanak- kanak yang menghidap demam sawan menghadapi risiko yang sangat tinggi untuk sawan itu berulang,Doktor akan menyaran kan supaya ubat tertentu dimakan setiap hari untuk mencegahnya. ok lah exa stop kat sini semoga penerangan ni sedikit sebanyak dapat membantu kawan kawan semua sekiranya berlaku pada anak atau ahli keluarga dan teman teman, anda tahu bagaimana cara untuk merawatnya..


1 comment:

Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Kids Birthday

Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers