Followers

Tuesday 20 October 2009

Penyakit Pneumokokal (PnD)




PnD menggambarkan sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh bakteria Streptococcus (S.) pneumoniae, yang juga dikenali sebagai pneumokokus.

Patogen bakteria ini, yang menyerang kanak-kanak dan orang dewasa, ialah punca penyakit dan kematian utama di seluruh dunia.

Selepas bakteria pneumokokus menyerang dan ‘menakluki' saluran pernafasan atas, ia boleh disebarkan secara setempat atau memasuki aliran darah atau cecair serebrospina (csf) dan menyebabkan pelbagai penyakit.

Penyakit yang serius dan invasif dinamakan penyakit pneumokokal invasif (IPD) di mana bakteria boleh diasing daripada darah, csf, cecair pleural atau bahagian lain yang biasanya steril.

IPD termasuk bakteremia (jangkitan bakteria darah), meningitis (jangkitan bakteria membran korda spina dan otak), dan pneumonia bakteremia.

Penyebaran pneumokokus dari nasofarinks ke saluran pernafasan atas dan bawah menyebabkan penyakti pneumokokal invasif, termasuk pneumonia bukan bakteremia (radang paru-paru), otitis media akut (radang telinga tengah) dan sinusitis (jangkitan sinus).

Jika tidak dirawat atau gagal dirawat, penyakit pneumokokal boleh menyebabkan kehilangan pendengaran, gangguan pembelajaran, kelewatan bertutur, palsi serebrum, kecacatan mental dan kadangkala kematian.

Beberapa faktor meningkatkan risiko kanak-kanak mengalami jangkitan pneumokokus. Bayi baru lahir sehingga berusia 24 bulan menghadapi risiko paling tinggi, kerana kandungan antibodi pneumokokus yang rendah.

Daya tahan yang lebih lemah disebabkan masalah seperti kekurangan imun kongenital atau HIV juga mengurangkan risiko jangkitan.

Kanak-kanak yang dihantar ke pusat penjagaan pada waktu siang juga mungkin dijangkiti kerana lebih terdedah kepada bakteria dalam persekitaraan pusat jagaan tersebut.

Sejak 30 tahun lepas, terdapat pertambahan dari segi strain S.pneumoniae yang mempunyai daya tahan terhadap penisilin dan antibiotik lain.

Penularan strain pneumokokus yang tahan antobiotik terus meningkat di seluruh dunia. Akibatnya peranan yang dimainkan oleh vaksin untuk mencegah penyakit kini semakin penting.

Labels:

No comments:

Post a Comment

Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Kids Birthday

Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers