Followers

Monday, 14 November 2011

Falling In Love – Siti Nurhaliza

Once in a life time
An angel sweeps you off your feet
And everything I’m about
Disappears before my eyes
You’re taking me higher when I hear you speak to me
It feels so familiar that I’m caught up in this fantasy

Now I can’t seem to fight myself
Oh I can’t seem to ease my mind
Oh I think I’m falling, I’m falling
And I can’t stop falling, I’m falling in love with you

When I look into your eyes
I see your love that comforts me
Every now when I go to sleep
I wait to see you in my dreams
You’re taking me higher
When I hear you say my name
I’m trying to tell you
That I never want to let you go

Now I can’t seem to fight myself
Oh I can’t seem to ease my mind
Oh I think I’m falling, I’m falling
And I can’t stop falling, I’m falling in love with you

Over and over again
It plays out in my mind, I can see it clearly
You’ve given me something new to believe in
Come take me away
Oohhh (Come take me away)
Away
Come take me away
Away (Come take me away)
Away, away

(2x)
Now I can’t seem to fight myself
Oh I can’t seem to ease my mind
Oh I think I’m falling, I’m falling
And I can’t stop falling, I’m falling in love with you

(3x)
I’m falling in love

Love love.. with you..

Angin dalam tubuh badan


Angin yang terdapat di dalam badan adalah berpunca daripada gas yang terdapat di dalam sistem penghadaman atau sistem gastrointestinal yang mengandungi gas yang tidak berbau yang 99 peratus gas buangan dari usus dan gas yang tidak menyenangkan pula mungkin disebabkan oleh gas yang mengandungi sulfur.Ia dilepaskan oleh bakteria yang ada dalam usus besar.
Angin disebabkan oleh gas atau angin yang terdapat di dalam sistem penghadaman badan datang daripada dua sumber iaitu daripada udara yang disedut dan juga akibat daripada bakteria yang terdapat di dalam usus besar.Bakteria ini terjadi akibat gangguan daripada makanan yang tidak dapat di hadamkan dengan baik.

Bagi seseorang yang mempunyai angin yang banyak di dalam badan pasti merasa tidak selesa dan merasa sakit-sakit seluruh tubuh badan.Bagi yang mudah menghidap penyakit angin ini hendaklah mengubah cara pemakanan seharian iaitu mengurangkan makanan yang menyebabkan angin di dalam badan iaitu kacang, sayuran seperti brokoli,kubis, tauge, bawang dan asparagus,buah pir,epal dan pic, manakala bijirin pula adalah roti gandum.Selain itu jauhilah minuman ringan dan jus buah serta minuman dari produk susu.
Bukan itu sahaja malah mereka yang selalu menghidapi masalah ini di nasihatkan agar banyak minuma air kosong dan kurangkan udara yang anda sedut seperti makan dengan perlahan dan kunyah lebih,elakkan menguyah gula-gula getah,kurangkan merokok,dan jika anda mempunyai gigi tidak teratur jumpalah doktor gigi untuk memperbetulkannya inin juga salah satu caranya.Akhir sekali caranya ialah sediakan jadual berapa banyak makanan berangin yang diambil dalam badan, dan berapa kali anda membuang angin dalam sehari jika 14 hingga 23 kali sehari ia normal tetapi jika lebih mungkin anda perlu berjumpa dengan doktor anda.

Friday, 11 November 2011

Siapakah Dia Wanita Cantik

Dia melukis kekuatan melalui masalah
Dia tersenyum saat tertekan
Dia tertawa saat hati sedang menangis
Dia tabah saat dihina
Dia mempersona kerana memaafkan
Dia mengasihi tanpa mengharapkan balasan
 
 
DAN DIA BERTAMBAH KUAT DALAM DOA DAN PENGHARAPAN KEPADA ILLAHI...



Thursday, 10 November 2011

''Jangan Jaga tepi Kain Orang''- Positif atau Negatif

Pada zaman dulu-dulu,orang tua-tua tidak membenarkan anak-anak mereka untuk cuba `menajaga tepi kain orang'.Perumpamaan ini bermaksud kita cuba ingin ambil tahu orang lain,terutamanya orang yang kita kenal rapat seperti rakan sebaya,jirandan adik beradik.Contohnya ,apabila berlaku musibah kepada rakan sebaya kita seperti dipukul oleh ibu bapanya kerana degil,tidak mendengar katadan suka balik lewat,ibu bapa kita dengan segera tidak menggalakkan kita untuk cuba mengorek rahsia di sebalik ``hayunan rotan''yang di terima oleh kawan kita tadi. Esoknya kita ternampak ada kesan -kesan lebam di tangan dan badan.Pun begitu ,kita masih lagi tidak dibenarkan untuk mengambil tahu apa yang telah berlaku pada kawan kita tadi,semata-mata kerana tegahan atau larangan daripada orang tua kita .

Dari SUDUT POSITIF,amalan menjaga tepi kain orang'sebenarnya mampu meningkatkan persaudaraan dan semangat kejiranan .Amalan ini memberi peluang mengenali lebih dekat siapa jiran tetangga ,masalah hidup jiran dan dapat mengenalpasti orang-orang yang mencurigakan yang bergerak di sekitar kita.Kalau dalam keadaan begini maka amalan menjaga tepi kain orang boleh di guna pakai.

Dari SUDUT NEGATIF,amalan menjaga tepi kain orang yang bertujuan memfitnah adalah bercanggah dengan prinsip amar makruf nahi munkar.Perbuatan orang yang suka memfitnah dan mengadu domba lebih berbahaya daripada syaitan kerana perbuatan syaitan hanya dengan khayalan dan bisik sedangkan perbuatan fitnah dan mengadu domba secara terang-terangan dan berdepan.Akibat fitnah juga lebih merosak daripada pembunuhan kerana pembunuhan hanya mengorbankan satu atau dua orang sedangkan fitnah dan adu domba mampu menghancurkan masyarakat dan negara .Mungkin ramai yang masih tidak mengetahui secara tepat apakah maksud fitnah. Mengikut Kamus Dewan ,fitnah bermaksud tuduhan yang belum lagi disiasat tentang kesahihannya,khabar atau kisah yang diada-adakan atau dibuat-buat untuk memburukkan seseorang.

Memandangkan fitnah boleh membawa bahaya besar,kita perlu menjauhi diri daripada perbuatan terkutuk itu.Sesungguhnya fitnah tidak berlaku jika masyarakat beriman,jujur istiqamah dalam melakukan ibadat,tidak mementingkan diri ,tidak tamak harta,tidak gila kuasa,tidak mengikut telunjuk syaitan dan tidak tunduk kepada nafsu.






Monday, 31 October 2011

Jangan Menipu Hanya Untuk Kepentingan Diri

Salam & Selamat Pagi
Apa yang nak aku kongsikan hari ini tidak lah menarik sangat untuk di kongsi. Tapi mungkin ini lah dia dikata kan realiti kehidupan zaman sekarang. Tajuk pun dah tak best kan, takpe kalau suka teruskan membaca..kalau tak suka tekan X yer :).

Menipu bukan saya tak pernah menipu semua orang dalam dunia ni menipu termasuk anda di luar sana.
Menipu ada banyak sebab kan, tapi jangan lah menipu semata mata untuk kepentingan diri sendiri dan sanggup menyusahkan orang lain. Kenapa harus mengatakan sesuatu yang tidak berlaku itu seperti sudah berlaku...`kau tak bercerai tapi kau cakap dengan orang kau dah bercerai'..kesian orang rumah dan anak anak kau..diaorang tak sakit kau cakap diaorang sakit..apa tujuan kau menipu aku ...semata-mata untuk kepentingan kau nak menanggung kekasih gelap mu itu... dan kau sanggup bersusah-susah untuk dia.

Masyaallah terlalu jauh kau terpesong,apa yang kau dapat dari perbuatan kau tu...lambat laun kau akan kehilangan orang orang yang tersayang, kawan-kawan dan saudara mara. fikir-fikirkanlah..hubungan yang tidak halal itu takkan bawa kau kemana mana. Mungkin belum terlambat untuk kau perbetulkan keadaan yang sebenar. 

Wahai Teman, hidup ini umpama bunga sakura. Tidakkah kau sedar  bahawa hidupmu laksana bunga sakura,yang hanya tumbuh pada musim semi yang hanya hidup dengan waktu yang singkat,namun ingin aku bertanya pada dirimu  tidakkah kau ambil pelajaran darinya ,dari kemekaran bunga sakura menjadikan masa hidupnya semekar-mekarnya ,bagaimana pula dengan kita.

Tidakkah kau memikirkan sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi ada tanda -tanda peringatan untuk kita, laksana bunga sakura pada hidupnya agar kita mengambil pelajaran bahawa hidup ini ada waktunya,waktu yang di tentukan oleh Yang Maha Kuasa ,mekarkanlah waktu mu itu semekar-mekarnya agar kau tetap mekar di akhirat sana.

Semoga kita berjumpa di lain waktu ......wassalam

Monday, 24 October 2011

Lupa Pasword .. :)

Salam & selamat sejahtera ...

Hooorayyyy akhirnya berjaya buka semula blog ni.... belum tua lagi aku dah dapat penyakit lupa.
hmmm banyak sangat email la ni tu yang jadi lupa pasword.
Dah lama sungguh tak update..pada awalnya cuba buka blog ni tak boleh macam2 pasword salah la ..sampai buntu di buatnya.

lepas ni boleh la berbloging semula.... kesimpulan dari cerita jangan lah terlalu banyak create email sampai lupa pasword n menyusahkan diri sendiri nak memikirkan soalan -jawapan sebelum create email.

Cukup untuk hari ini esok esok kita jumpa lagi ...tada .. :)

Saturday, 26 March 2011

TANGGUNGJAWAB SEORANG SUAMI

ADIL
Salah satu tanggungjawab utama seorang suami terhadap isterinya (isteri-isteri) ialah mengawal isterinya serta berlaku adil kepadanya kerana isteri itu adalah amanah Allah yang diserahkan kepada si suami.

Sabda Rasulullah SAW:

(Fear) God, (fear) God in the matter of women. They are weak partners, a trust from God with you; and they are made by the divine word permissible for you.

Ini menunjukkan bahawa suami hendaklah menjaga amanah yang telah diberikan oleh Allah kepadanya. Ini merupakan tunggak utama dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami. Jika si suami dapat menghayati maksud sabda Rasulullah SAW ini, sudah tentu masalah rumahtangga yang banyak berlaku pada zaman ini dapat dielakkan. Suami hendaklah menjaga si isteri dan bukannya memperhambakannya walaupun disebutkan di atas sebagai mengawal isteri. Di sini, mengawal isteri bukanlah bermaksud mengawalnya sebagai hamba tetapi mengawal isteri itu daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh Islam.

Jika sesorang lelaki itu mengahwini lebih daripada seorang isteri, bermakna suami itu perlulah bersikap adil terhadap semua isterinya. Suami hendaklah memenuhi keperluan isteri-isterinya tanpa melebih-lebihkan salah seorang daripada mereka. Suami perlulah mengaturkan jadual bermalam yang adil supaya tidak berlaku perbalahan sesama isteri dan juga dengan si suami yang akan menghalang pembentukan keluarga bahagia.

PEMIMPIN
Suami juga bertindak sebagai ketua rumah dalam sesebuah keluarga. Suami bertindak sebagai pemerintah yang bertanggungjawab terhadap pemerintahannya iaitu keluarganya. Suamilah yang akan membuat keputusan yang membabitkan keluarganya.

Suami juga hendaklah bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kebajikan orang-orang dibawahan jagaannya, iaitu isteri serta anak-anaknya. Tanggungjawab yang dipikul ini adalah besar, oleh itu si suami hendaklah bersedia untuk memimpin sebuah kerajaan yang dibinanya.

Firman Allah

Lelaki itu pemimpin bagi perempuan dengan apa-apa yang Allah telah lebihkan sebahagian mereka ke atas sebahagian yang lain, dan lantaran lelaki itu telah memberikan nafkah dengan harta mereka. Perempuan-perempuan yang baik ialah perempuan yang setia dan menjaga diri di belakang suami akan apa-apa yang disuruh Allah menjaganya.

(An-Nisak:34)

NAFKAH
Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Menyediakan keperluan asas kepada si isteri iaitu: makanan yang mencukupi, pakaian mengikut keperluan dan tempat tinggal.

Firman Allah

"Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik."

(Al-Baqarah:233)

Suami juga hendaklah memberikan wang yang secukupnya kepada si isteri supaya ia boleh membeli keperluan rumahtangga. Untuk pakaian pula, si isteri berhak untuk pakaian yang sesuai mengikut keadaan dan kemampuan si suami. Si isteri juga berhak untuk mendapatkan tempat tinggal yang selesa, selamat dan sekurang-kurangnya mempunyai keperluan yang minimum. Nafkah anak-anak juga adalah tanggungjawab suami. Menurut Rasulullah, memberi nafkah kepada anak dan isteri sama hukumnya dengan orang yang berjihad ke jalan Allah. Suami haruslah ikhlas, walaupun kepenatan kerana apa yang dilakukan adalah ibadah.

Untuk keperluan batin pula, si suami hendaklah memenuhi keperluan isteri tanpa mementingkan diri sendiri.

PENDIDIKAN
Pendidikan agama sangat penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita perlulah sentiasa memperbaiki diri kita yang serba kekurangan ini. Dalam sesebuah institusi keluarga, suamilah yang bertanggungjawab memberikan nasihat dan pengetahuan serta pengajaran hukum Islam dalam hal-hal fardu ain kepada isteri dan anak-anak. Oleh sebab itu, suami perlulah melengkapkan dirinya dengan pendidikan agama supaya ia dapat mengajar isterinya.

Dengan memberi panduan kepada isteri tentang pendidikan agama ini, tentulah ia akan mengelakkan keruntuhan sesebuah institusi keluarga yang disebabkan oleh kejahilan tentang hukum-hukum agama. Suami hendaklah memastikan bahawa isteri mempunyai pendidikan agama yang mencukupi dan menggalakkannya menjalankan ibadat-ibadat sunat dan sebagainya.

PELINDUNG
Si suami juga bertanggungjawab memberi perlindungan, penjagaan dan kegembiraan kepada si isteri. Isteri adalah amanah Allah, maka sudah tentu si suami hendaklah menjaganya serta menggembirakan hatinya. Hendaklah si suami memastikan bahawa si isteri sentiasa berasa senang tanpa rasa susah hati dan sengsara:

Tempatkanlah mereka (perempuan-perempuan yang idah) di tempat kediaman yang sesuai dengan kemampuan kamu, dan janganlah menyengsarakan mereka untuk menimpakan kesusahan kepada mereka.

(at-Talaq :6)

Menurut ayat di atas juga, suami bertanggungjawab menyediakan kediaman (yakni perlindungan) kepada si isteri. Suami hendaklah memastikan bahawa keselamatan si isteri adalah terjamin. Perempuan adalah kaum yang lemah, oleh sebab itu, sebagai kaum yang berdaya, suami hendaklah menjaga si isteri daripada sebarang bahaya. Untuk mencapai kebahagiaan dalam rumahtangga, rasa cinta dan kasih sayang perlulah wujud antara suami isteri. Suami hendaklah memberikan kasih sayang kepada si isteri dengan menjaga hatinya dan melayannya dengan baik.

Suami hendaklah memastikan bahawa hati si isteri tidak terluka dengan sikap si suami. Jika si isteri melakukan sesuatu perkara yang kurang disenangi oleh suami, maka si suami hendaklah bersabar dan beralah dengannya asalkan ia tidak merosakkan peribadi si isteri dan si isteri tidak melakukan perkara-perkara yang ditegah dalam Islam.

Sabda Rasulullah SAW:

Whoever of you whose wife behaves in a disagreeable manner and he responds by kindness and patience, God will give him rewards as much as job will be given for his forbearance.

Untuk memastikan bahwa si suami dapat bersabar dengan karenah si isteri, si suami hendaklah mempunyai sikap memahami dan memaafkan. Ini adalah perlu supaya tidak terjadi perbalahan sesama sendiri walaupun punca masalah yang timbul adalah kecil sahaja. Si suami hendaklah bersabar dengan keletah si isteri, bertimbang rasa, dan memahami penderitaan yang ditanggung oleh si isteri ketika hamil, melahirkan anak dan mengasuhnya. Pada ketika inilah si isteri kadang-kadang bertindak mengikut perasaan. Oleh sebab itulah pada ketika ini, si suami hendaklah melayan si isteri dengan baik dan lemah lembut. Janganlah kerana perkara yang kecil sahaja maka si suami menengking si isteri itu. Akibatnya, rumahtangga akan menjadi goyah.

Jika terdapat kecacatan secara fizikal atau sebagainya, si suami hendaklah merahsiakannya daripada pengetahuan orang ramai. Apa-apa tanda yang terdapat pada tubuh si isteri, adalah menjadi amanah kepada si suami merahsiakan segalanya kerana ia boleh mengaibkan si isteri jika dihebohkan. Kita perlulah mengasihi semua anggota keluarga kita. Setelah berkahwin, semua ahli keluarga pihak si isteri akan menjadi keluarga pihak si suami. Oleh sebab itu, si suami hendaklah menyayangi keluarga pihak si isteri seperti keluarganya sendiri.

MELAYAN & MENGGAULI ISTERI DENGAN BAIK
Gurauan adalah perlu dalam perhubungan suami isteri kerana ia boleh merapatkan lagi perhubungan mereka. Ia juga merupakan salah satu cara untuk merehatkan badan dan pemikiran. Suami hendaklah menggembirakan hati si isteri apabila berehat dengannya dengan berjenaka secara sederhana. Apabila menggauli si isteri, suami hendaklah melakukannya dengan lemah lembut, sopan santun dan tidak zalim.


Friday, 25 March 2011

jom kita karaoke ~ Rela


Malam- malam macam ni memang seronok melayan perasaan kan..lagi lagi bila seharian kita sibuk di office dengan kerja kerja yang membeban kan kepala otak kita...tu baru bab office belum lagi cerita hal kat umah...nak masak,kemas rumah,jaga anak dan bermacam macam lagi...pendek kata selagi belum tutup mata kerja kerja kerja....

punya lah hebat kan jadi seorang wanita,isteri dan juga ibu...macam macam kita boleh buat.. sampai kadang kadang tak de masa langsung untuk diri sendiri... wah nampak macam nak kuar topik je nih...hehe bukan apa kali ni saja je post entry ni dah lama i tak pegi karaoke..maklum la sejak memegang status isteri n ibu ni mana ada peluang nak berkaraoke lagi..jadi ini la cara yang terbaik tak perlu nak kuar menghabiskan duit kita karaoke kat youtube je la ek..
kalau terkeluar suara sumbang mambang pun tak de sape yang dengar ...diri sendiri je...

tapi agak agak kalau u all semua boring tak tau nak buat apa malam ni boleh la karaoke ...kalau agak agak lagu akak ni tak best u all klik la kat youtube pilih n nyanyi sendiri..tapi harus di ingatkan pasti kan anak n suami u all tidor tak sedar kan diri heheh kang kalau semua dah bangun hura hara uall nanti ....hehhehe enjoy

Tuesday, 22 March 2011

BERATNYA TANGGUNGJAWAB LELAKI~ ISTIMEWANYA WANITA DI SISI ALLAH SWT~

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.

Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.

Beratkan?

Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya

Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,

maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,

manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.

Isteri berbuat baik,Pahala dapat kepadanya,

kalau isteri buat benda tak baik,

mcm tak menutup aurat dgn sempurna,

Dosanya di tanggung oleh suami.

Beratkan??

Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.

Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.

HARAM bagi suami bertanyakan pendapatan isteri,

Lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.

Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.

Suami kena tanggung.

Kalau nk di bayangkan beratnya,

Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.

Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih

Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )

Wanita..- Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.

- Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.

- Saksinya kurang berbanding laki.

- Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.

- Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.

- Talak terletak di tgn suami

- Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.

PERNAHKAH KITA TGK SEBALIKNYA??

~Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.

~Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?

itulah bandingannya dgn seorg wanita.

~Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.

~Bukankan ibu adalah seorg wanita?

~Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.

~Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.

~Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..

~Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat shj :

-Sembahyang lima waktu

-Puasa di bulan Ramadhan

-Mentaati suami

-Menjaga kehormatannya

~Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..

Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Kids Birthday

Lilypie Fifth Birthday tickers