Followers

Tuesday, 28 September 2010

Dah pinjam tak reti-reti nak bayar

Wah bukan main lagi title hari ini kan..bukan apa..sebenarnya aku dah lama pendam pasal kes ni..sakit hati dah tak boleh nak tahan. Lagi lama aku diam kan makin menjadi jadi pulak si peminjam ni.

Aku rasa bukan aku sorang je yang mengalami masalah macam ni..mesti korang pun pernah mengalami nasib seperti aku. Kenapa masa nak pinjam ayat sikit punya manis ..siap berjanji bagai nanti bulan depan cheq bayar jangan risau dapat je gaji cheq terus bayar kat hang. Tiba masa janji tinggal janji.Bayang si peminjam pun tak nampak. Takpe la aku sabar lagi ...aku pujuk hati aku ni mungkin dia ada masalah lain nak guna duit kot tu pasal dia tak bayar.

Masuk bulan kedua, dapat gaji aku ingat kan nak bayar la hutang aku tu...tup tup aku nengok dia pakai handbag baru..kasut baru...tudung baru..mmm aku pulak yang naik segan nak pegi mintak hutang dia kat aku.. Macam aku pulak yang berhutang dengan dia. Bila keluar ayat sindiran ..wah lawa handbag baru..bukan main megah lagi menunjuk handbag baru nya tu..ooooiii sabar lagi dalam hati aku apa nak jadi la dia ni...

Masuk bulan ketiga tiba tiba je dia datang cerita kat aku buat muka sedih sedih kononnya tak dapat nak bayar hutang aku atas alasan nak pakai duit nak balik kampung tengok nenek sakit. Maklum lah kampung nun jauh disana kos perjalanan tinggi katanya. Apa lagi aku nak kata takkan aku nak paksa dia pulak..kang orang kata aku zalim pulak. Jawapan aku hmm tak pe la ada duit nanti u bayar la.( dengan muka senyum yang macam tak ikhlas dia bangun dan bla) kalau korang sakit hati tak....sedih kan secukup rasa.

Hari berganti hari...bulan berganti bulan..tahun berganti tahun ..hutang aku tak juga dia bayar -bayar sampai la aku dah beranak satu..dan berpindah kerja ke tempat baru. Si peminjam hilang tanpa kabar berita. Bila aku cuba hubungi no telefon dia .. mesin suara yang jawab nombor yang ada dail tiada dalam perkhidmatan....
hwaaa hwuaa :( :( sedihnya aku kenapa masih ada lagi orang macam ni...kalau dia pinjam dengan along mesti along dah pecah pecah kan rumah dia..mesti along dah tampal tampal gambar dia kat bus stop,kat tiang tiang lampu... mmm memang tak de rezeki aku lah nampaknya..kalau dia pinjam dengan along aku percaya mesti dia tak sanggup nak bayar bunga.

Nak dijadikan cerita.pada suatu hari,tuhan punya kuasa telah menemukan aku dengan dia di sebuah pasar raya. Punya la dia gelabah bila terserempak dengan aku. Merah padam muka dia dah tak tentu arah haluan dia. Aku bukan nak baham dia pun belum sempat aku tanya dan bertegur sapa terus dia hilang, laju betul dia jalan..tak sangka rupanya dia dah berkeluarga dan dah beranak dua. Dalam hati aku tertanya kenapa mesti dia lari bila nampak aku. Suami dan anak dia terpinga pinga macam pelik apa yang dah berlaku. Hmm ini la dia kan manusia masa susah sanggup tebalkan muka nak pinjam duit kat orang sana sini ..bila tiba masa nak bayar cabut lari. Kalau kawan baik pun boleh jadi putus sahabat di sebabkan masalah macam ni..kalau setakat pinjam seringit dua tak pe la lagi..ini boleh bayar balik duit kereta aku sebulan..macam mana ni... :(


* pesanan aku untuk korang semua..kalau korang ada pinjam duit sesape bayar la secepat mungkin..kalau rasa -rasa tak boleh bayar bawa berbincang tak perlu nak lari -larikan diri. Atas dunia ni memang la lepas..di akhirat nanti tak tertanggung azabnya...andai kata si peminjam tidak halal kan segalanya.

1 comment:

  1. Macam ku kenal ini cerita la exa....haha...
    utk peringatan diri sendiri......amin

    ReplyDelete

Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Kids Birthday

Lilypie Fifth Birthday tickers